Remark

Opmerking
Remarque

A clear distinction has to be made between:

  • registration of ships that is done at the ship mortgage registry, which is the subject of this memo

  • registration of deeds, documents or other written texts that is done at a Belgian registration office that belongs to the administration of the cadastre, the registration and the public property of the Federal Public Service of Finance; this “documentary” registration ensures that the date of  the documents becomes legally “certain” and can be opposed to third parties; this “documentary” registration is compulsory for all documents that have to be recorded at the ship mortgage registry;

  • registration of deeds, documents relating to a Belgian seagoing ship (deed of sale, mortgage etc…): a term that refers to the recording or entering of the contents of these deeds on the register of seagoing ships at the ship mortgage registry – which will be dealt with in a separate part of this site under the header 'Deeds' (dealing with mortgages & other rights in rem).

Opmerking

Er moet een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen:
  •  de registratie van schepen, die gebeurt op de scheepshypotheekbewaring, en waarover het op deze site gaat;

  • de registratie van akten, documenten of andere geschriften, die gebeurt op een Belgisch registratiekantoor, afhangend van de administratie van het kadaster, de registratie en de domeinen van de FOD Financiën; door deze “documentaire” registratie krijgen bedoelde akten, documenten en andere geschriften vaste datum zodat die datum aan derden tegenstelbaar wordt; deze “documentaire” registratie is verplicht voor alle stukken die moeten worden ingeschreven op de scheepshypotheekbewaring (met uitzondering van aanvragen, aangiften en technische documenten zoals meetbrieven, certificaten financiële zekerheid e.a. ).

Remarque

Une nette distinction doit être faite entre:
  • d’une part, l’enregistrement des navires, qui s’effectue à la conservation des hypothèques maritimes et fluviales; c’est précisément le thème dont traite ce site;

  •  d’autre part, l’enregistrement des actes, documents ou autres écrits, qui s’effectue dans les bureaux belges de l’enregistrement, dépendant de l’administration du cadastre, de l’enregistrement et des domaines du SPF Finances ; cet enregistrement d’ordre “documentaire” sert notamment à donner date certaine aux actes, documents et écrits, de façon à rendre cette date opposable aux tiers ; cet enregistrement “documentaire” est obligatoire pour toutes les pièces qui doivent être inscrites à la conservation des hypothèques maritimes et fluviales (à l’exception des demandes, déclarations et documents techniques, tels les certificats de jaugeage, les certificats de garantie financière etc…)